سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد: هیئت های حل اختلاف با صلاحیت شبه قضایی نقش کلیدی در اجرای عدالت دارند
به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد، نشست آموزشی و تخصصی ویژه کارکنان سازمان تأمین اجتماعی و اعضای مراجع حل اختلاف کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با حضور قضات دیوان عدالت اداری در یزد برگزار شد.
این نشست به منظور ارتقاء سطح آگاهی و توانمندیهای حرفهای در زمینه رسیدگی به پروندهها و اختلافات حقوقی و قانونی در حوزه قوانین کار و تامین اجتماعی برگزار شد و فرصتی برای تبادل تجربیات و بررسی چالشها و مشکلات موجود در این حوزه را فراهم آورد.
فرهاد شیخی، سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد، در ابتدای سخنان خود به اهمیت و حساسیت ویژهای که هیئتهای تشخیص و حل اختلاف در فرآیند رسیدگی به اختلافات و مشکلات قانونی دارند، اشاره کرد و گفت: در استان یزد 13 هیئت تشخیص و 11 هیئت حل اختلاف داریم که به شکایت های کارگری در استان رسیدگی می کنند و یکی از چالشهای اصلی ما در استان کمبود نیروی انسانی است.
وی با بیان اینکه از جمعیت یک میلیون و 300 هزار نفری استان قریب به یک میلیون و 100 هزار نفر با این اداره در ارتباط هستند، افزود: بیش از 80 درصد جامعه استان یزد را جامعه کار و تولید به خود اختصاص داده است. کمبود نیرو به خصوص در مرکز استان باعث می شود که گاها زمان رسیدگی به درخواست کارگران شریف زمان بر باشد.
شیخی ادامه داد: هیئتهای حل اختلاف، با صلاحیتهای شبهقضایی خود، در حقیقت نقش برجستهای در حل و فصل مسائل حقوقی ایفا میکنند. این مراجع، که به طور خاص برای رسیدگی به اختلافات کارگری طراحی شدهاند، باید با دقت و حساسیت بسیار به مسائل رسیدگی کنند تا مطمئن شویم که عدالت به طور کامل و بیطرفانه اجرا میشود.
وی با اشاره به تعداد هیئتهای تشخیص و حل اختلاف در استان یزد، اظهار کرد: در حال حاضر، 13 هیئت تشخیص و 11 هیئت حل اختلاف در استان مشغول به فعالیت هستند، اما یکی از چالشهای اصلی ما کمبود نیروی انسانی است.
شیخی همچنین با اشاره به مشکلات مربوط به برخی از پروندهها که در دیوان عدالت اداری باقی ماندهاند، گفت: در برخی موارد، پروندهها به دلیل پیچیدگیها و حساسیتهای خاص خود، بین این اداره و دیوان عدالت اداری لاینحل باقی ماندهاند. این پروندهها نیاز به پیگیری مداوم دارند و باید در کوتاهترین زمان ممکن رسیدگی شوند تا از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری شود.
وی تأکید کرد که در شرایط کنونی، با وجود چالشهای موجود، همکاران باید همواره با دقت نظر و پشتکار بیشتر به مسائل رسیدگی کنند تا روند حل اختلافات و مشکلات به بهترین نحو ممکن انجام شود. مسئولیت ما بسیار سنگین است و باید اطمینان حاصل کنیم که تمامی مراجعات به شکل عادلانه و کارآمد بررسی شوند.
شیخی بر لزوم توجه ویژه به آموزش مستمر کارکنان و اعضای هیئتهای حل اختلاف تأکید کرد و گفت: برای رسیدن به اهداف و استانداردهای بالاتر در رسیدگی به پروندهها، نیاز به ارتقاء مداوم دانش و مهارتهای تخصصی داریم. باید همواره به روز باشیم تا بتوانیم بهترین خدمات را به مردم ارائه دهیم.